۱۳۹۷ دی ۹, یکشنبه

سختی و دوام بتن را با هاردنر بتن بالا ببرید

هاردنر بتن | سخت کننده بتن
بتن در حالت عادی سخت و محکم است، اما همیشه نه. در برخی از کف‌پوش‌های بتنی، خصوصا آن‌هایی که بیشتر در معرض سایش و اصطکاک قرار دارند، کف‌پوش خیلی زود دچار فرسایش می‌شود. برای این که چنین کف‌پوش‌هایی عمر و دوام بالاتری داشته باشند، از مواد افزودنی‌ای استفاده می‌شود که به آن‌ها هاردنر بتن گفته می‌شود.



انواع هاردنر بتن
هاردنر بتن در انواع مختلف و به شکل محلول در آب در بازار موجود است. با اضافه کردن این مایعات سیلیکاتی به سطح بتن مخصوصا کف ساز صنعتی، باعث سخت‌تر شدن و بالا رفتن دوام بتن می‌گردد. هاردنر بتن اگر به صورت مناسب انتخاب شود و اجرای آن دقیق و بر اساس آیین‌ نامه‌های موجود باشد، می‌تواند بهبود قابل توجهی در مقاومت بتن در برابر واکنش‌های شیمیایی و فرسایش ایجاد کند. هم چنین دوام و عمر بتن در مقایسه با بتنی که در آن از هاردنر استفاده نشده، جهش قابل توجهی فراهم می‌آورد. برخی کف‌ پوش‌ها در اثر گذشت زمان دچار تغییرات ظاهری و رنگی می‌شوند. هاردنر از بروز چنین تغییرات و زردرنگ شدن کف‌ پوش یا بی‌رنگ شدن آن جلوگیری می‌کند. انواع دیگر هاردنر بتن نیز به شکل پودری موجود است که باید پیش از استفاده در آب حل شوند. نسبت های آب به پودر مخلوطی در دستورالعمل های ارائه شده توسط کارخانه های تولید کننده این مواد آمده است. 

ویژگی های هاردنر بتن
برای فهم بهتر ویژگی های هاردنر بتن و این که دقیقا هاردنر بتن چه کاری انجام می دهد، باید نگاهی به ساختار بتن و ویژگی های آن داشته باشیم. در بتن معمولا مقداری آهک یا کلسیم کربنات وجود دارد که در مقاومت بتن هیچ گونه مشارکتی ندارد و در دوام آن نیز تاثیری ندارد و تقریباً بلا استفاده است. در واکنش های شیمیایی در بتن در هنگام هیدراسیون یا همان سخت شدن و گیرش بتن، برخی واکنش ها به صورت کامل انجام نمی شود و از قسمت هایی از سیمان به صورت آهک در بتن باقی می ماند. هم چنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در سطح بتن نیز معمولاً منافذی وجود دارد که جدا از این که باعث تضعیف و پایین آمدن مقاومت آن می شود، فضاهای خالی ای را نیز در بتن به جای می گذارد. حال آن که آب می تواند با حل انواعی از مواد شیمیایی که در هاردنر بتن وجود دارد، در خود با آهک واکنش دهد و نوعی ژل تولید می کند که CSH نام دارد. یون های سیلیکات از عناصر اصلی این واکنش هستند. این ژل تولید شده فضاهای خالی موجود در بتن را پر می کند و مقاومت و دوام بتن را در برابر فرسایش افزایش می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر