۱۳۹۷ دی ۹, یکشنبه

آب بندی و پرکردن فضاهای خالی و غیرقابل دسترس در بتن

دوغاب یک محصول اختلاطی است که به دلیل روانی زیاد عموما برای پر کردن فضاهایی که امکان دسترسی به آنجا وجود ندارد و همچنین آب بندی آن نقاط مد نظر است مورد استفاده قرار میگیرد. پر کردن درز لای کاشی های حمام و دستشویی و سرامیکها کاربرد عمومی استفاده از آن است. اما استفاده از آن برای آب بندی تونلها و متروها و همچنین اطراف لوله های گاز میدانهای حفاری استفاده صنعتی و خاص دوغاب میباشد.


برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تزریق، شناخت کامل اثر هر یک از اجزای تشکیل دهنده دوغاب ضروری است. به منظور دستیابی به این هدف، توسعه مطالعات آزمایشگاهی و طراحی دوغاب با خصوصیات مطلوب در آزمایشگاه بتن، گام موثری خواهد بود، مطالعاتی که نسبت به اهمیت موضوع، به آن توجه کمی شده است.

کاربرد دوغاب در آب بندی تونل ها
به منظور جلوگیری از تبعات منفی نفوذ آب زیرزمینی به سازه های مهم و در عین حال پرهزینه مانند تونلها و سدها، انجام عملیات تزریق آب بند به عنوان راهکاری ارزان و موثر با هدف ایجاد یک ناحیه نفوذ ناپذیر و در نتیجه جلوگیری از نفوذ آب همواره مورد توجه است. از مهمترین پایه های موفقیت یک پروژه تزریق، انتخاب دوغابی با خصوصیات مطلوب است.
مصالحی که در کارگاه قطار شهری جهت تهیه دوغاب استفاده می شود شامل سنگدانه (ماسه بادی و پودر سنگ)، سیمان پرتلند نوع II ،بنتونیت و آب است. انتخاب دوغاب مناسب جهت انجام عملیات تزریق به پارامتر هایی چون، اهداف تزریق، مشخصات محیطی که تزریق در آن صورت می گیرد، خصوصیات حمل و جابجایی دوغاب و ... بستگی دارد. علاوه بر این یکی از عمده ترین پارامترها جهت انتخاب مواد برای تهیه دوغاب، در دسترس بودن آن مواد یا مسایل اقتصادی است. این دوغاب ها همواره شامل سیمان پرتلند یا یک سیمان ویژه و آب هستند و همچنین می توانند شامل مواد سیمانی اضافی، پرکننده ها و یک یا چند افزاینده اصلاح کننده خاصیت دوغاب باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر