۱۳۹۷ دی ۹, یکشنبه

گروت Grout در سازه های بتنی چه نقشی دارد

گروت مخلوطی از مواد سیمانی و آب، همراه با یا بدون سنگدانه می‌باشد که آب موجود در آن به حدی زیاد است که این ماده کاملاً جاری می‌شود. معمولاً میان گروت و مورتار (ملات) به اشتباه تفاوتی قائل نمی‌شوند و از اسامی آن‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در حالی گروت و مورتار تفاوت‌های زیادی با هم دارند. گروت نیازی به وجود سنگدانه ندارد، در حالی مورتار بایستی دارای سنگدانه‌ی مناسب باشد. گروت کاملاً می‌تواند جاری شود و روانی زیادی دارد، در حالی که مورتار این گونه نیست. از گروت برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می‌شود، در حالی که مورتار برای چسباندن به کار می‌رود.در نظر داشته باشید گروت ها انواع مختلفی دارند از نوع g2 و g3 و g1 این محصولات مشخصات فنی متفاوتی نسبت به هم دارند و در جاها و در نوع های مختلف استفاده می شوند می توانید جهت بررسی و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و قیمت انواع گروت و محصولات دیگر نیز می توانید با واحد فروش کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید.



انواع گروت شامل موارد زیر است
گروت پلیمری

گروت اپوکسی

گروت پایه سیمانی (گروت سیمانی)

عمل آوری مخلوط ملات
تمامی ملاتهای سیمانی و اپوکسی برای اینکه از تبخیر سریع رطوبت در امان باشند باید عمل آوری شوند. عمل آوردن ملات با استفاده از مواد پوشش دهنده (کیورینگ) و یا با استفاده از گونی خیس پس از ریختن ملات به انجام می رسد و با توجه به شرایط آب و هوایی سه روز ادامه می یابد. در این میان ملاتهای اپوکسی احتیاج به عمل آوری خاصی ندارند.
در گروت اپوکسی بر خلاف گروت پایه سیمانی از رزین های اپوکسی و پودر فیلر یا پرکننده استفاده می شود. هم چنین این که گروت پایه سیمانی معمولاً ضد آب نیست و وجود آب می تواند مشکلاتی را برای آن پدید آورد. اما در گروت اپوکسی MTOFLOW 650 از دو نوع رزین مختلف همراه با فیلر یا پرکننده استفاده می شود که آن را به محصولی ضد آب تبدیل می نماید. همچنین در مقایسه با گروت پایه سیمانی، گروت اپوکسی دارای مقاومت بالاتری در برابر حملات مواد شیمیایی است و قدرت پیوند آن با دیگر مواد بهتر است. البته با وجود این مزایای فراوان گروت اپوکسی باید خاطر نشان کرد که گروت اپوکسی ضعف ها و اشکالاتی نیز دارد و باید به آن ها نیز توجه کرد. به طور مثال شکل پلاستیکی و سخت آن باعث می شود که کار کردن با آن بسیار سخت تر باشد.
طریقه مصرف گروت (گروت ریزی) :
گروتی مناسب است که دارای خاصیت غیر انقباضی(non-shrink ) و مقاومت بسیار بالا می باشد. MTO FLOW 2500 فضای خالی زیر بیس پلیت و فونداسیون را تراز می کند. بنابراین قبل از نصب اسکلت، تراز بودن بیس پلیت باید توسط دوربین و نقشه بردار تایید گردد.همچنین بهتر است که قالب از دو طرف روبروی هم فاصله بیشتری با لبه صفحه فلزی داشته باشد تا در هنگام گروت ریزی هوا از سمت دیگر خارج شود . ضربه های کوچک به قالب و پلیت برای خارج شدن هوا بی تاثیر نیست.  در صفحاتی با ابعاد بزرگ باید از زنجیر کشی استفاده کرد ، یعنی یک زنجیر کوچک از فضای گروت ریزی ( مثلا در طول بیس پلیت) وارد شده و از طرف دیگر خارج می شود و به وسیله دو نفر به حالت طناب کشی به طرفین کشیده شده و نقش ویبره را بازی می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر