۱۳۹۷ دی ۹, یکشنبه

راه های جلوگیری از چسبندگی قالب به بتن

روغن قالب بتن یا رها ساز بتن از قالب یک نوع روغن شیمیایی رها کننده قالب بتن است که بر پایه مواد نفتی با استفاده از ترکیب روغن های مخصوص و مواد شیمیایی ساخته می شود به طوری که محلول در آب بوده و خواص برتری نسبت به روغنهای قالب معمولی دارد. این روغن در واکنش با مواد شیمیایی موجود در بتن یک لایه نازک دافع آب در سطح قالب تشکیل می دهد و باعث جدا سازی آسان قالب از بتن می شود و از قالب های چوبی و فلزی محافظت می کند. برای جلوگیری از چسبندگی قالب به بتن و کنده شدن بتن باید از روغن قالب استفاده کرد.



روغن قالب بندی بتن بر دو پایه آبی و رزینی است .
روغن قالب پایه آبی با مشخصه MTOOIL 440 به دلیل استفاده از آب در فرمولاسیون آن جهت کاهش میزان مصرف، این محصول نسبت به نوع رزینی، با محیط زیست سازگارتر بوده و اصطلاحا به آنها جدا‌کننده‌های دوستدار محیط زیست گفته می‌شود. همچنین در جایی که از قالبهای پلاستیکی استفاده میشود کاربرد دارد.

روغن قالب پایه رزینی با مشخصه MTOOIL450 میباشد و اهمیت بسزای این ویژگی در خصوص ساخت قطعات بتنی در شرایطی است که دمای عمل­ آوری زیاد بوده و ماده رهاساز نباید در این شرایط از روی سطح قالب تبخیر شود. مکانیزم جداکنندگی این ماده ایجاد یک لایه ممانعت کننده بر روی سطح قالب بوده و واکنش شیمیایی با بتن انجام نمی­دهد.

خواص روغن قالب بتن 
روغن قالب بتن باعث صاف و صیقلی شدن سطح بتن می شود. برای صرفه جویی در هزینه و زمان قالب بندی بتن از روغن قالب بتن استفاده می کنند. برای عدم نیاز به اعمال ضربات مکانیکی و افزایش عمر مفید قالب های بتن از روغن قالب بتن استفاده می کنند. روغن قالب بتن باعث قابلیت پوشش دهندگی مطلوب روی سطح قالب بتن می شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر